Wkładki sportowe

Bieganie

Bieg różni się od chodu istnieniem fazy lotu, podczas której żadna ze stóp nie kontaktuje się z podłożem. Obciążenie stopy w trakcie lądowania podczas szybkiego biegu może być nawet 4-5 razy większe niż obciążenie stopy podczas spokojnego marszu. Gdy na stopę działają tak ogromne siły, stawy i mięśnie muszą wykonać o wiele cięższą pracę wynikającą z konieczności amortyzacji uderzenia stopy o podłoże. Osoby lądujące na przodostopiu, z dolegliwościami bólowymi wynikającymi z płaskostopia poprzecznego mogą wymagać zwiększonej amortyzacji w tym rejonie, dlatego indywidualnie dopasowane wkładki na płaskostopie mogą tu bardzo pomóc. Osoby lądujące na pięcie są ogólnie bardziej narażone na urazy, ponieważ szczytowe obciążenie mechaniczne działające na kończynę dolną jest wtedy dużo wyższe. Może to wynikać ze zmniejszonego udziału mięśni łydki i ścięgna Achillesa w przyjmowaniu elastycznej energii, wskutek czego więcej energii z uderzenia gromadzi się w stawach i kościach, zwiększając ryzyko przeciążeń w obrębie piszczeli i stawu kolanowego. Osoby lądujące na pięcie wymagają wkładek ze zwiększoną amortyzacją pięty, zwłaszcza jeśli biegają po asfalcie.

Negatywne skutki niedostatecznego niwelowania wstrząsów przez stopę często są odczuwane przez posiadaczy stóp wydrążonych. Osoby te często opisują zachowanie stopy jako „tłuczenie piętą i przodostopiem” o podłoże. Efektem tego są mikrourazy naturalnej poduszki tłuszczowej podeszwy stóp, które mogą prowadzić do jej atrofii (zwłaszcza u biegaczy długodystansowych). Osobom ze stopami wydrążonymi, cierpiącymi na dyskomfort związany z „tłuczeniem stopą” o podłoże wykonujemy wkładkę dobrze amortyzującą wstrząsy, z uwzględnieniem okolicy V-tej kości śródstopia szczególnie narażonej na złamania zmęczeniowe.

Drugim ważnym celem wkładek biegowych jest poprawa prowadzenia przodostopia z zachowaniem optymalnego kierowania siłą odbicia. Oznacza to, że wkładka ma za zadanie rozmieścić obciążenia w taki sposób, by maksymalnie stymulować odbicie z palucha, co zwiększa siłę napędową stopy w trakcie biegu.

 

Formy choreograficzne fitness

Jeśli uwielbiasz chodzić na dynamiczne zajęcia choreograficzne (zwłaszcza na stepie), przy nagłym zwiększeniu liczby godzin spędzonych w tej formie aktywności, mogą odezwać się Twoje kolana. Choreografia na stepie przypomina wchodzenie i schodzenie ze schodów. Teoretycznie nie powinno się schodzić ze stepu przodem, ale trudniejsze układy mogą zawierać schodzenie ze stepu po uprzednim wykonaniu obrotu (np. piruet z obrotem i „mambo podłoga”). Te i inne kroki wymagają od stóp aktywnej i wydolnej pracy, by zapewnić bezpieczne lądowanie i szybkie przejście do kolejnej sekwencji kroków. We wnętrzu buta zachodzą szybkie ruchy skrętne, dlatego ważna jest stabilizacja tyłostopia oraz pełnokontaktowe dopasowanie kształtu wkładki do stopy, by stopa nie przesuwała się w bucie. Zwiększenie stabilizacji na poziomie stóp poprawia kontrolę ruchu stawów kolanowych i zdolność utrzymania równowagi, co chroni przed przypadkowym potknięciem i upadkiem. Buty powinny być wyższe przy kostce i mieć usztywniany zapiętek.

Crossfit, trening obwodowy i podobne formy

W wyczerpujących formach treningu, w których zmęczenie szybko narasta, a ponadto występuje element współzawodnictwa, bardzo łatwo jest utracić prawidłową technikę wykonywanych ćwiczeń. Stosujesz trening mobilności i stabilności, ale Twoje stopy płasko-koślawe przy wysokim poziomie zmęczenia powodują niestabilności ciała i niekontrolowany ruch kolan do środka? Może warto pomyśleć o subtelnym wsparciu funkcji stóp i zabezpieczeniu kolan przed urazami? Wkładka w tym przypadku powinna hamować dośrodkowy ruch pięty z zachowaniem naturalnej swobody ruchów stopy. Zastosowanie materiałów amortyzujących może przynieść większy komfort, np. przy wskakiwaniu na skrzynię, burpee czy skakaniu na skakance.

Lekkoatletyka, piłka nożna

Osoby trenujące w kolcach lekkoatletycznych lub dopasowanych korkach często obawiają się, że włożenie wkładki do płytkiego buta może powodować niekomfortowe wysuwanie pięty. Istnieją specjalne modele wkładek, które przy zachowaniu minimalnej grubości są w stanie zapewnić wygodę, zwiększyć dynamikę biegu i zamortyzować wstrząsy. Zastosowanie materiałów sprężyście oddających energię jest istotne zwłaszcza u osób trenujących biegi krótkie i dyscypliny skocznościowe.

Siatkówka, piłka ręczna, piłka nożna halowa

W tych sportach nieoceniona jest skuteczna amortyzacja wstrząsów przy lądowaniu po odbiciu piłki (siatkówka) lub wykonaniu rzutu na bramkę (piłka ręczna). Zmniejszy to przeciążanie stawów stóp, kolan i kręgosłupa przy intensywnej grze. Jeśli obuwie pozwala na zastosowanie średniej objętości wkładek, wskazane jest zastosowanie wyższego stopnia stabilizacji tyło- i śródstopia, by poprawić balans ciała oraz ułatwić szybki dynamiczny start do ataku lub obrony.

Tenis, Badminton, Squash

Wkładki powinny zapewniać aktywną amortyzację i wspomagać stabilizację stawów skokowych podczas szybkich zwrotów i nagłych zatrzymań. W trakcie licznych pivot’ów wykonywanych przez Twoją stopę nacisk w okolicy głowy pierwszej kości śródstopia jest zwiększony. By uchronić to miejsce przed podrażnieniem, konstrukcja wkładek zawiera dodatkowe odciążenie specjalnym materiałem.
Golf

Podczas uderzenia kijem w piłeczkę w ruchu zwanym „Swing” wymagane jest odciążenie i amortyzacja najbardziej obciążonego punktu głowy I kości śródstopia stopy przeciwnej do kierunku uderzenia. Twoja druga stopa potrzebuje przede wszystkim zabezpieczenia przed odchyleniem kostki na zewnątrz, co ochroni ją przed skręceniem. Dzięki wkładkom łatwiej będzie Ci utrzymać stabilną postawę potrzebną do wykonania precyzyjnego uderzenia.

Nordic Walking

Sportowa technika Nordic Walking obejmuje rotacje obręczy barkowej i miednicy połączone z wydłużeniem kroku, co umożliwia zaangażowanie prawie wszystkich mięśni ciała. Aby stopy również pozostały aktywne i nie zaburzały pracy reszty ciała, wydłużenie kroku musi zostać uwieńczone efektywnym odbiciem z palucha. Do tego potrzebne jest dobre przetoczenie stopy od pięty przez zewnętrzny brzeg stopy do I-wszej kości śródstopia i palucha. Odpowiednio dobrane wkładki ułatwiają prawidłowe przetaczanie stopy, co pozwala na długotrwałe utrzymanie rytmu kroków bez oznak zmęczenia stóp.

Turystyka górska

Głównym zadaniem wkładek jest zapewnienie komfortu w obuwiu trekingowym o sztywnej podeszwie, co uzyskujemy dzięki zastosowaniu wysokiego poziomu amortyzacji. Wkładka powinna być idealnie dopasowana do szerokości buta i dobrze stabilizować tyłostopie, by chronić stopę przed niekontrolowanymi ruchami w trakcie marszu po nierównym podłożu. Aby stopa nie przemieszczała się w bucie do przodu podczas schodzenia w dół, pokrycie wierzchnie wkładek musi posiadać właściwości antypoślizgowe.

Jazda na rolkach

Podczas jazdy na rolkach, zwłaszcza w momencie rozpędu, mocno odpychasz się od przyśrodkowych krawędzi stóp. Nacisk skumulowany jest wtedy pod głowami pierwszej i drugiej kości śródstopia, co może powodować uczucie dyskomfortu. Wkładki odciążają ten strategiczny obszar i pozwalają cieszyć się jazdą na rolkach przez długie godziny.
Narty

Wkładki do butów narciarskich mają za zadanie wspomóc precyzyjne przenoszenie sił ze stopy na nartę , dając lepszą kontrolę i podnosząc efektywność pracy całego ciała. Dzięki temu, chronisz swoje stawy i mięśnie przed przeciążeniami w trakcie dynamicznej jazdy.
Jeśli uprawiasz sport, nie zwlekaj i umów się na specjalistyczne badanie stóp, podczas którego ocenimy, na ile procent Twoje stopy są gotowe do znoszenia określonych obciążeń, a następnie wybierzemy optymalne rozwiązanie, by zapewnić Twoim stopom maksimum komfortu – umów wizytę w Sport-Med Kraków – tel. 501-224-884.

Podolog Kraków © 2017 foot-med.pl